Sunday 17 May 2015

Ketentuan sebenar Aksesori Bidayuh untuk Perempuan

Last time saya katakan untuk menampilkan penyusunan baju kostume aksesori bidayuh yang lengkap dan betul............

jika dilihat sekarang,masyarakat selalu tidak heran dan tidak tahu langsung kegunaan aksesori kaum sendiri.Terutama aksesori kaum Bidayuh utuk Dayung Sangon.

Pemilihan aksesori selalunya mengikut daerah,bahagian,dan kupoa(kampung).melihat kepada suku kaum bidayuh area bau,etnik suku Jagoi dan etnik padawan(cth bisapuq,brang dll) kegunaan aksesori amat berbeza melalui headgear dan tali pinggang.

selain itu,masyarakat yang hendak menghantar ''manuk sabung''perlu juga menitik beratkan pemasangan aksesori yang betul,sebab saya melihat ia kurang sesuai dengan aksesori bidayuh itu sendiri,cuba kita lihat aksesori iban,kebanyakan pemasangan aksesori bidayuh juga digunakan,bukan tidak bolih tetapi KURANG TEPAT ,waema berlaku asimilasi tetapi jika dilhat daripada sudut yang sesuai dan zaman,wanita wanita bidayuh terutama ''neh borih''mereka tidak menggunakan sebarang aksesori daripada suku kaum lain terutama penggunaan LAMPIT iban.

Dalam aksesori Bidayuh juga mempunyai nama nama pada setiap aksesorinya,terutama dari headgear sampai gelang kaki.Penggunaan aksesori yang kurang sesuai akan menjejaskan si pemakai ,tambahan lagi si pemakai itu tidak faham kegunaan dan kurang mahir tentang aksesori juga akan menjejaskan juga.

Di Sarawak terutama bahagian Kuching,Bau,dan bahagian Serian kebanyakkan telah menganjur pelbagai pertandingan terutama Dayung Sangon(DBNA),Dayung Sikura (SINGAI &REDEEM),dan banyak lagi,semua pertubuhan ini telah menentukan tanda aras untuk pertandingan bagi mengekalkan ciri bidayuh itu sendiri.

Dayung Bidayuh selalunya akan mencari sesuatu yang unik pada si peserta itu,terutama IQ test dan bagi menentukan kemenangan adalah dengan cari IQ test.

dibawah adalah gambar gamabr Dayung Dayung semasa pertandingan,dan cara pemakaian yang betul dan memang diiktiraf olih pertubuhan.

and this i take n share to u all about AKSESORI WAJIB  PUBLISH BY THEODORA
 PIC. Mellini mell..(bhf 2013)
@https://www.facebook.com/notes/miztheodosia-elicia-yanz/accessories-yang-wajib-di-pakai-dayung-kumang-bidayuh-/10202671529068412?pnref=story
Tali Pinggang Bidayuh









 pict 1.0 Michelle Tora (miss bidayuh bhf 2014)
 pic1.1 Dayung Sangon DBNA SERIAN

 Pic 1.2 Natalie (miss tourism mcbf)
 pic 1.3 Miselle Octavia (miss harvest 2014)

No comments:

Post a Comment