Tuesday 19 May 2015

Etnik Kelabit

Selalunya saya akan dedahkan etnik dari bahagian Kuching,Samarahan dan juga Serian...but for this post saya hendak berkongsi serba sedikit tentang sebuah Etnik yang jarang explre dan ingin tahu..lets we give HAI OPEN TO THIS ETHNIC...

KELABIT
Kelabit merupakan penduduk asli di tanah tinggi Sarawak Kalimantan / Borneo Utara dengan minoriti di negeri jiran Brunei. Mereka mempunyai hubungan dekat dengan Lun Bawang. Ketinggian terdapat sedikit lebih 1,200 meter. Oleh kerana terdapat beberapa jalan raya dan kawasan ini adalah sebahagian besarnya tidak boleh diakses oleh sungai kerana jeram, kawasan tanah tinggi dan Kelabit agak tidak disentuh oleh pengaruh barat moden.(MENGIKUT WIKIPEDIA YANG SAYA AMBIK)

Selain itu...etnik ini juga berjumlah penduduk kira-kira 6,600 orang (2013) Kelabit terdiri daripada salah satu kumpulan etnik yang paling kecil di Sarawak. Ramai yang telah berhijrah ke kawasan bandar dalam tempoh 20 tahun lepas dan ia dianggarkan bahawa hanya 1,200 masih hidup di tanah air jauh mereka. Di sana, masyarakat ketat bersatu tinggal di rumah panjang yang diwarisi dan mengamalkan satu bentuk generasi lama pertanian mereka penanam padi sawah, padi bukit, jagung, ubi kayu, nenas, labu, timun, kacang dan buah-buahan. Memburu dan memancing juga diamalkan. Kerbau ternakan dinilai sangat, tujuh daripada yang tradisional yang diperlukan untuk mas kahwin untuk pengantin perempuan kelas atas.

Bahasa dan Nama

Kelabit bertutur dalam bahasa mereka sendiri, yang dipanggil "Kelabit". Hari ini, ramai telah belajar untuk bercakap bahasa Inggeris dan bahasa Melayu. Malangnya, ini telah memberi kesan kepada penggunaan bahasa Kelabit sangat teruk. Ia decreasingly digunakan terutamanya oleh generasi muda. The Kelabit tidak mempunyai bentuk bertulis bahasa mereka sehingga pendidikan diperkenalkan di kawasan tanah tinggi kira-kira 40 tahun yang lalu. Satu usaha baru-baru ini telah diambil untuk mendokumentasikan bahasa dalam kamus, sebahagiannya untuk memelihara bahasa.

Pada asasnya, nama Kelabit mempunyai dua bahagian: nama yang diberikan dan nama bapa. Beberapa nama-nama lelaki biasa Kelabit adalah Lian, Agan, Giak dan Apui. Beberapa nama wanita biasa ialah Supang, Sigang, Rinai, Dayang dan Ruran. Nama Kelabit biasa akan Supang (nama yang diberikan) Lian (nama bapa).

Kelabit mengamalkan sistem teknonymic rumit dan menarik, sekali gus membezakannya daripada suku-suku lain di Sarawak. Amalan ini memerlukan ibu bapa dan datuk nenek baru baru untuk menukar nama-nama mereka sama sekali dan selama-lamanya, sehingga nama-nama lama mereka berlebihan. Set baru nama perlu diumumkan kepada masyarakat di Irau Mekaa Ngadan (Menukar Nama Majlis).

Menurut amalan tersebut, ibu bapa dan datuk dan nenek kanak-kanak itu akan mengundang seluruh masyarakat untuk Irau atau hari raya, yang diadakan di Tuwa yang 'atau galeri terbuka rumah panjang itu. Beberapa kali sehingga 20 babi, kerbau atau lembu adalah / disembelih untuk majlis itu. Beras dan minuman disediakan dengan banyaknya untuk para tetamu. Manakala wanita biasanya menyediakan beras dan minuman, daging yang disediakan dan dimasak oleh orang-orang dalam masyarakat. Nasi lecek dan dibungkus dalam daun besar memanggil daun isip, yang diedarkan kepada para tetamu pada hari raya.

Para tetamu biasanya tiba dalam pakaian yang terbaik untuk majlis istimewa ini. Wanita menghiasi diri mereka dengan bao yang berwarna-warni atau manik mereka. Manik, seperti balang amat bernilai di kalangan Kelabit, dan mempunyai maksud yang besar kepada status kekayaan seseorang dalam masyarakat. Kelabit nilai pelbagai jenis manik dan menggunakan mereka (manik) untuk pelbagai tujuan. Sebagai contoh, terkenal bao Alai, segelas berkilat kuning panjang bujur venitian, digunakan sebagai racun atau kalung, manakala bao rawir, biasanya datang dalam panjang 15-25 mm dan terdiri daripada yang sangat halus, licin legap oren pucat berdebu kaca, biasanya digunakan untuk Peta atau manik tudung. Madi bao Bata dan Bata agan yang terutama digunakan untuk beret atau tali pinggang. Bekas adalah manik-manik kaca kecil dengan bayangan hijau dan biru sedikit di atasnya, manakala yang terkemudian adalah manik-manik kaca biru putih dengan jelas di dalam manik.
(sumber from THE BRIEF PROFIL :: THE KELABIT - http://www.unimas.my/ebario/community.html

Hiasan Kepala Wanita Kelabit



semua photo diambil dari few frenz
(#parenNyawi#GeorgePansiol)




 AZRA TILAI(WINNER OF MR BORNEO HORNBILL 2014)




 Biasanya orang akan mengatakan suku etnik kelabit sama juga dengan orang ulu,tetapi ada sedikit kelainan pada suku kelabit ini pada mata saya,kerana melalui headgear hiasan kepala wanita,ia menggunakan seperti hiasan Lum Bawang,dan hiasan lelaki pula,mempunyai kelaianan kerana tiada menggunakan kulit binatang seperti Orang Ulu

No comments:

Post a Comment