Monday 22 July 2013

Budaya Kita


sekian lama diriku sudah tdak menaip haha... kali ini saya nak tampilkan satu kisah budaya..yang melibatkan BORNEO... apa yang anda faham atau tahu erti BORNEO??? mungkin ada yang tidak tahu??mungkin juga hanya samar samar saja tahu..berkisahkan kali ini borneo adalah sebuah area yang besar meliputi SABAH... SARAWAK..DAN KALIMATAN INDONESIA..Ini hanya secara ringkas sahaja..dan kawasan borneo ni lebih kurang sebesar MALAYA...atau semenanjung malaysia. ambik kira budaya borneo yang terdapat di negeri saya sendiri...SARAWAK...Inilah sebuah negeri yang kaya dengan adat ,budaya,agama,dan etnik... contoh etnik di Sarawak.. Iban... Cina... Melayu..Bidayuh,orang ulu,melanau.dan 35 lebih lagi yang ada disarawak..kalu nak tau lebih ermm..the GREAT places is KAMPUNG BUDAYA SARAWAK..OR SARAWAK CULTURE VILLAGE...

dalam post saya ini..saya akan tekankan budaya dahulu..kalau mengenai adat..urmm will do my second Side....part II OF BUDAYA...
Budaya kalau diertikan adalah sebuah wikipedia..(search google lol)Budaya atau kebudayaan (daripada perkataan Sanskrit buddayah, yang merupakan kata jamak bagi perkataan buddhi, yang bermaksud budi pekerti atau akal) secara amnya membincangkan hal-hal berkaitan budi dan akal manusia. Di dalam pengertian yang luas pula bermaksud segala sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia, berlawanan dengan "perkara semula jadi"' yang bukan diciptakan atau boleh diubah oleh manusia. Di dalam bahasa Inggeris, kebudayaan disebut sebagai culture, yang berasal daripada perkataan Latin colore yang bermaksud menanam atau mengerjakan.KALAU dilainkan erti dalam kamus bahasa... budaya merujuk kepada kegiatan manusia ,keupayaan manusia sejagat apabila mereka mengelaskan pengalaman serta mengekod dan menyampaikan buah fikiran secara simbolik.urmm...
kebudayaa ini membawa saya kepada satu tahap dalam bidang saya ceburi.. saya minat dengan apa yang ditonjolkan kepada budaya..saya juga seorang yang amat suka dengan apa itu BUDAYA... budaya saya banyak dan ada yang telah diasimilasi atau dicampur aduk oleh orang tua zaman dahulu..terutama BUDAYA IBAN SEBUYAU..dalam post yang lepas saya telah menulis dan membuat satu artikel mengenai asal usul budaya sebuyau..urmmm.... looking abotu culture bukan satu yang mudah..perlukan KAJIAN.. Seperti kawan saya STEVIE SEBOL seorang bloger budaya yang memaparkan budaya borneo...ASPECIALLY sabah n sarawak..... 

Apa yang nak diceritakan saya adalah budaya  etnik di kawasan saya Lundu... DISINI sudah cukup untuk mengenali apa itu budaya..kerana dilundu pelbagai...etnik..seperti iban,selako,bidayuh jagoi... yang bestnya orang masih bLURR ADAKAH LUNDU ADA IBAN???? (yuppp mmg ada..iban).. Budaya bagi saya adalah sebuah yang unik dikatakan dalam hati saya juga..jika hilang budaya memang satu KETURUNAN itu akan PUPUS... ehhe....

Budaya melalui Tarian..TARIAN juga adalah satu proses yang dapat kita lihat melalui geriak tarinya..contoh TARIAN NGAJAT dari suku kaum IBAN,iya menunjuk kelembutan...ketangkasan sesorang penari laki dan keayuan wanita yang menarikannya... selain itu...NGAJAT juga banyak jenis..dengan ngajat itu kita sudah cukup memahami apa yang dibawa oleh BUDAYA IBAN itu sendiri...

Budaya Makanan etnik:: YANG DISIMPULAN ADALAH CARA CARA etnik itu sendiri..seperti MELANAU.. makanan UMAI...satu makanan yang unik dan wajib..ermm (my fvorte 2)...umaui juga menampikan apa yang dikaitkan oleh Etnik Melanau itu sendiri..
oklahh mari kita sikap...gambar gambar budaya....


Ngajat Indu (kebudayaan Iban)

Ngajat Laki

Umai(yang diperbuat daripada makanan laut..seperti udang,sotong,limau dan bawang..)

Dan ini adalah sedutan Gambar Borneo Hornbill Festival yang memberi ruang yang terbaik dalam menunjukkan kebudayaan sesuatu Etnik..terutama. di  Sarawak


 
Suku etnik Bidayuh.. dari kiri Etnik Selako,tengah( Bidayuh Bau ) dan Bidayuh Serian

ETNIK IBAN

Orang Ulu,Iban dan Lum Bawang










No comments:

Post a Comment