Friday 14 August 2015

Nothing Impposibble about Culture

tidak terasa BORNEO HORNBILL FESTIVAL sudah berlalu dalam beberapa minggu ...tetapi kenangan pahit dan manis serta kearaban bersama peserta finalist cukup indah.Saya dalam BHF ini hanya pembimbingan team saya serta membantu BHF apa yang patut sebagai Alumni BORNEO HORNBILL 2014 yang lepas,waima saya tidak menang apa apa ketagori subsibdiary tetapi saya puas hati penglibatan serta sumbangan saya bersama BHF yang telah mesuk tahun ke 7,kira seperti 007 AGEN PERISIKAN BUDAYA ahhaahhahahahaha.... jadi berbalik kepada BHF semula,tahun ke tahun pelbagai peningkatan dari segi BUDAYA,ADAT,PENGLIBATAN DAN SIKAP KEKAWAN.Dan tahun ini kepuasan hati kepada setiap peserta sudah cukup untuk saya bilang amat amat sukses dengan setiap kajian yang dilakukan olih finalist itu sendiri,dalam BHF 007 ini dan juga etnik yang belum dikenali tetapi dengan minat dan daya ingin expore more about this BHF mereka sanggup tresure dengan lebih lagi demi memertabatkan budaya mereka. BHF 2015 007 AGEN ini ada beberapa etnik yang saya lebih meminati untuk explore more and more seperti etnik SABAH OPEN serta suku PUNAN dan PENAN.Selain itu,suku sukus dari bahagian selatan Sarawak juga seperti SALAKAU@SALAKO yang selalunye kita melihat pakaian tradisi yang berwarna merah putih hitam..tetapi kali ini saya ketengahkan baju tradisi yang dikenali BAJU NANGKIT ,dan baju iban SKRANG bahagian ENTALAU SKRANG. borneo hornbill festival 2015 TELAH MENYATUKAN SEMUA ETNIK DENGAN akrab dan harmoni bersama dengan ilmu tersendiri yang ditampilkan olih finalist dan seramai 60 finalist setiap kategori mempunyai 7 kategori :: MISS SABAH OPEN MISS SABAH DUSUN MISS IBAN MISS BIDAYUH MISS ORANG ULU MISTER SARAWAK dan MISTER SABAH. Selain itu juga,tarikh kejadian ya adalah pada 23-26 Julai 2015,pada 23 julai berlangsung untuk INDOOR JUDGING (penilaian setiap pakaian,kajian dan penegtahuan peserta) 25 julai adalah MALAM FINAL MISS ETNIK dan malam 26 final MISS BORNEO DAN MR BORNEO.
Miss Sabah Dusun
Miss Sabah Open
Miss Orang Ulu
Miss Iban
Miss Bidayuh
Mr Sarawak
Mir Sabah

keunikan bagi setiap kategori

No comments:

Post a Comment