Saturday 30 March 2013

Orang Kaya Panglima Kalong


Tugas Satu Orang Kaya serupa kepada mereka seorang penghulu. Beliau adalah bertanggungjawab untuk berfungsi dengan lancar pentadbiran daerah itu, yang dipanggil untuk menyelesaikan pertikaian di luar skop orang-orang tua rumah panjang individu, dan memainkan peranan penting dalam mengumpul kerajaan dius dan cukai.
OK Temenggong Jugah, pengganti Nyamlong, adalah ketua di "Loondoo" kadang-kadang disebut dalam cerita pengembara. Beliau angka dalam buku-buku ini sebagai rakan setia James Brooke; pelawat telah dibawa ke rumah mesra beliau, yang merupakan sesuatu tarikan pelancong pada hari-hari kasar dan bersedia awal pemerintahan Brooke. Rajahs dan pegawai-pegawai kerajaan kerap mengambil pelawat atau ahli keluarga "lawatan rumah panjang" ini kawasan diakses, aman. Keluarga The Kaya Orang ini adalah antara yang pertama untuk menukar kepada agama Kristian ketika itu Misi SPG menetapkan sehingga kerja di Lundu pada 1850-an; itu Rekod Gereja yang merakam penukaran mereka, dan pembaptisan berikutnya, perkahwinan, dan pengebumian telah terselamat serbuan, banjir, kebakaran dan 2 perang dunia, dan masih dipelihara dengan berhati-hati.
Menurut tradisi, Lundu boleh mengumpul sebanyak 400 lelaki berjuang untuk menyertai Rajah Bala dalam kes-kes kecemasan seperti pemberontakan pelombong emas 'pada tahun 1857. Dua anak Jugah telah hilang dalam apa-apa "operasi pengaman," manakala anaknya muda Kalong (sering dieja Callon atau Calloong) berjaya sebagai Orang Kaya.
OK Kalong ak OK Jugah telah digantikan oleh langi OK saudara beliau, yang seterusnya digantikan oleh Baja OK, dan kemudian Jemat OK.
Dua Orang Kaya Lundu telah dilantik ke Majlis Negeri: OK langi pada tahun 1889, dan Baja OK pada tahun 1906.
Kalong ak OK Jemat dilahirkan pada tahun 1910 di Kampung Sungai Lundu. Beliau telah menghadiri sekolah misi di Kpg. Stunggang, beberapa batu ke hulu dari Lundu. Rajah Charles Vyner, pada salah satu daripada lawatan beliau ke Lundu, kagum dengan keyakinan dan kebolehan pemuda. Beliau menasihatkan OK Jemat untuk menghantar anaknya ke sekolah St Thomas 'di Kuching, tetapi ibu bapa gemar terlalu bermasalah untuk membiarkan budak sahaja mereka pergi begitu jauh!
Young Kalong menamatkan pendidikan rendah, dan bekerja di Jabatan Tanah dan Ukur sebagai seorang lelaki rantaian-1930-1932. Beliau menjadi pemeriksa getah (1933-1934), dan menghabiskan tahun-tahun perang pertanian di atas tanah ibu bapanya. Pada tahun 1945, beliau telah direkrut oleh Pentadbiran Tentera Australia sebagai Polis Konstabel Khas. Selepas kematian isteri pertamanya, Puli Goh, beliau berkahwin ak Apok Ngingit.
Selepas kematian bapanya, penggantian tradisional Kalong sebagai Orang Kaya telah disahkan oleh kerajaan, beliau telah dinaikkan pangkat kepada Orang Kaya Pemanca (OKP) pada tahun 1956. Pada masa yang sama, beliau adalah ahli Majlis Majlis Daerah Lundu dan ahli Majlis Penasihat Bahagian 1952-1954.
OKP Kalong menerima beberapa penghormatan daripada kerajaan, termasuk pingat peringatan Malaysia, Sijil Kerhormatan Negeri dan Pingat Perkhidmatan Lama.
OK Kalong adalah teliti, lelaki merendah diri, semua orang di bandar dan kampung-kampung sekitarnya tahu dan menghormati pemimpin tua mereka. Dia digunakan untuk kitaran ke bandar setiap pagi, apabila orang menegurnya sebagai 'Orang Kaya' (iaitu, orang kaya) dia akan membantah: 'Orang Yang Kaya!' (Orang lain kaya!) Keluarga tidak dengan apa-apa cara miskin, tetapi tidak mereka kaya dengan makna moden istilah.
Satu barisan yang panjang berkabung, saudara-mara dan rakan-rakan Orang Kaya lewat Kalong, menghadiri perkhidmatan Gereja pada Gawai Hawa di Gereja St Francis, Lundu.
OKP Kalong ak Jemat meninggalkan balu beliau Ngingit anak Apok dan anak perempuan Mermaid, son-in-undang Philip Banyan Tingang dan dua cucu, Ezra Arkin dan Brenda Jelia untuk meratapi kehilangan beliau.

No comments:

Post a Comment